21ste eeuw leren

Tijdens deze scholing nemen wij u mee naar het onderwijs van de nabije toekomst. Gaan we in gesprek of het onderwijs de maatschappelijke ontwikkelingen goed volgt en of het aansluit bij de leerlingen van nu.

Leerlingen groeien op in een tijd waarin supercomputers momenteel al schaakgrootmeesters verslaan en waarbij chirurgen op afstand met robots mensen aan de andere kant van de wereld opereren. De komende jaren zal dit zich nog verder ontwikkelen en krijgen we er ook in ons werk mee te maken. En dus ook in ons onderwijs. 

  • maximaal 15 personen
  • 2 x 2 á 2,5 uur – we raden aan om deze training in twee delen te splitsen (basis-verdieping)
  • neem op tijd contact met ons op over de invulling van de training, zodat we altijd maatwerk kunnen leveren

Deze verandering van de maatschappij en de impact ervan op ons onderwijs roept vragen op. Met voor het onderwijs de belangrijkste vraag welke vaardigheden voor leerlingen van belang zijn om in deze nieuwe samenleving te kunnen leven, leren en werken?


Tijdens deze scholing nemen wij u mee naar het onderwijs van de nabije toekomst. Gaan we in gesprek of het onderwijs de maatschappelijke ontwikkelingen goed volgt en of het aansluit bij de leerlingen van nu.

Leerlingen groeien op in een tijd waarin supercomputers momenteel al schaakgrootmeesters verslaan en waarbij chirurgen op afstand met robots mensen aan de andere kant van de wereld opereren. De komende jaren zal dit zich nog verder ontwikkelen en krijgen we er ook in ons werk mee te maken. En dus ook in ons onderwijs.


Deze verandering van de maatschappij en de impact ervan op ons onderwijs roept vragen op. Met voor het onderwijs de belangrijkste vraag welke vaardigheden voor leerlingen van belang zijn om in deze nieuwe samenleving te kunnen leven, leren en werken?

Omslag in denken

Er is veel discussie over de 21 eeuwse vaardigheden, omdat men bang is dat teveel focussen op vaardigheden kan zorgen voor kennis fragmentatie en kansenongelijkheid. Er zijn dan ook voorstanders en tegenstanders wat in onze ogen gezond is en maakt dat we steeds scherper met elkaar voor ogen krijgen welke kant we op “moeten” gaan.  Waar men het vandaag de dag wel over eens is, is het feit dat de technologie sneller verandert dan dat wij het als mensen bij kunnen houden; denk aan VR (Virtual Reality) en AR (Augmented Reality) waar wij mensen virtuele belevenissen meemaken, maar die we maar moeilijk vervolgens in een juiste context kunnen plaatsen. Maar ook aan 3D-printers, de zelfrijdende auto’s, drones, onderwijs(!)- en zorgrobots waardoor wij ons geen houding weten te geven. En dan hebben we nog niet gesproken over de intelligente schoolgebouwen (internet of things)…


Een heel belangrijke boodschap zit tevens in het hebben van een open houding richting de snel veranderende technologie en de rol die deze gaat spelen in het onderwijs.
Om toekomstgericht onderwijs te kunnen realiseren is een verandering nodig binnen de scholen en bij de mensen die binnen de scholen werken. Het vereist naast investeren in ICT ook een omslag in het denken en het hanteren van andere didactische werkvormen.


Een goede focus hebben met gekozen (ICT en onderwijs-)doelen die gedragen worden door alle geledingen van de organisatie helpt hier vanzelfsprekend enorm bij!

Wat komt er aan bod?

  • su_icon Een inspirerende en interactieve presentatie over de veranderingen in de samenleving
  • su_icon Diverse aspecten van de kennissamenleving i.c.m. 21 eeuwse vaardigheden
  • su_icon Wat zijn 21-eeuwse vaardigheden? Bestaan ze überhaupt wel…
  • su_icon 21 eeuwse vaardigheden; (definitie en modellen) en (ir-?)relevantie voor het onderwijs
  • su_icon Inzoomen op het Columbusmodel van Hoornstra en Van Lieshout
  • su_icon Praktijkvoorbeelden van 21 eeuwse leerarrangementen; van ungoogleable questions tot online escaperooms
  • su_icon Zelf aan de slag met een aantal leerarrangementen uit de dagelijkse praktijk.

Training boeken

Heeft u interesse in deze training? Neem dan contact op met één van de mensen van Schoolupdate en ontdek de mogelijkheden. 

Contact opnemen

Interesse in een ander traject?